Taneční učitelé roku 2027-2030
Taneční učitelé roku představují celorepublikovou soutěžní přehlídku, která slouží jako platforma pro prezentaci žákovských choreografických prací. Je nezbytné pečovat o tyto učitele a tvůrce, protože kvalita základní taneční výchovy má výjimečný význam. Dále se zaměřujeme na motivaci chlapců pro taneční vzdělávání. Důraz klademe i na kvalitní prezentaci pedagogické práce, protože nestačí mít pouze talentovaný soubor a zajímavý repertoár. Pro dosažení těchto cílů je nutné vytvořit odborné, produkční a společenské podmínky.
Úroveň dětských tanečních studií, ZUŠ a tanečních přípravek při divadlech je mimořádně důležitá pro celý taneční žánr – je to základna pyramidy, o kterou musíme pečovat. Taneční pedagog (talentovaný, citlivý a kompetentní) je základním kamenem celého systému, který by se měl opírat především o dotovanou unikátní síť ZUŠ, ale mimořádně aktivní je i síť nezávislých tanečních studií a škol (nedotovaných z veřejných prostředků). Zde nás čeká ještě obtížný proces transformace profesního vybavení, tvůrčích ambicí …. a "myšlení".
Podrobný popis projektu:
Hlavní kritéria:
· Umělecká kvalita: přínos umělecké tvorby na potřebné umělecké a odborné úrovni vyplývá z příslušné věkové a výkonnostní kategorie, kterou tvůrci prezentují. Odborná porota je složena z tanečních odborníků, kteří mají praktické osobní zkušenosti s žákovskými tanečníky a jsou schopni přesně posoudit výkon choreografa, inscenátorů i interpretů. Hodnotící kritéria (detailněji v odstavci Kritéria soutěže) obsahují všechny složky tvůrčí práce a dlouhodobé "péče" o dětského tanečního umělce.
· Jedinečnost: všechna přihlášená díla musí být originály, prezentované přímo tvůrcem a jím připravenými interprety. Vzhledem k všeobecně známým nárokům poroty – uplatňovanými přísně hned od počátku soutěže v roce 2010 – se účastníky stávají pravidelně jen ti nejlepší a nejodvážnější kolegové s kvalitními soubory. V příštích ročnících se zvláště zaměříme na tvůrce, kteří jsou schopni "dát práci" chlapeckým, resp. klukovským tanečním talentům – to je zatím velmi "vzácné koření".
· Připravenost projektu, kvalita zpracování žádosti: srozumitelnost a účelnost žádosti i odborná způsobilost a kredibilita zpracovatelů vyplývá z dlouholetých zkušenosti a mnohaleté kontinuity – právě připravujeme 17. ročník.
· Přiměřenost nákladů projektu a zdůvodnění žádosti: vyplývají z transparentních – veřejně prezentovaných – nákladů předchozích 16 ročníků akce. Provozní a produkční nároky se zvýšili, jelikož místo původního jednoho Finálového večera budou dva Finálové večery.
· Udržitelnost projektu: viz bod 3 – mnohaletá periodicita této akce.
Začleňování specifických skupin obyvatel Prahy do uměleckých a kulturních aktivit:
Cílové skupiny: aktivní účastníci, žáci a pedagogové tanečních oddělení základních uměleckých škol, žáci dětských studií a klubů, které se celoročně věnují tanci.
Diváci finálových večerů: z řad odborníků, tradiční návštěvníci Městské knihovny, senioři, rodiče, zájemci o tanec, účastníci soutěže a jejich pedagogové.
Při propagační kampani důsledně oslovujeme všechny registrované pražské taneční instituce žákovských kategorií, uplatňujeme i jakousi pozitivní diskriminaci při komunikaci se školami, kde vidíme péči o minority (zvýšený počet sociálně a kulturně ohrožených dětí, SPCH atd). Zde ale zatím nejsme příliš úspěšní.
Produkční zajištění:
Soutěž je koncipovaná jako dvoukolová – 1. kolo proběhne prostřednictvím zasílaných videozáznamů a propagačních materiálů do uzávěrky 31. 3.. Před uzávěrkou mají všichni přihlášení možnost se zúčastnit tematicky zaměřených seminářů, samostatně pro tanečníky a samostatně pro choreografy ve 3. a 4. lednovém víkendu. Po uzávěrce 1. kola probíhá komunikace s vybranými ZUŠ ohledně jejich technických požadavků, hudebního doprovodu (možnost klavíru na pódiu) a projekce. Místem 2 finálových večerů soutěže je velký sál Městské knihovny Praha, kde hodnotí porota předvedené výkony na jevišti. Každý finálový soutěžící dostane cca 30 minut na jevištní zkoušku v den představení. Pořadatel garantuje kvalitní scénické vybavení (kompletní mobilní aparatury světel i zvuku + projekci a scénické efekty a splnění všech inscenačních požadavků).
Kritéria soutěže:
Kvalita taneční výchovy v žákovských věkových kategoriích má pro náš žánr výjimečný, doslova existenční, význam. Proto musíme o taneční učitele – tvůrce, výjimečně pečovat. V této oblasti sledujeme dlouhodobě řadu metodických a uměleckých problémů, nejasností a předsudků, které můžeme odstraňovat pouze neustálou konfrontací a diskusí. Musíme zajistit prostor pro tato "setkávání při práci", naučit se vést odborný a otevřený dialog a také společně chránit vysokou kvalitu "řemesla" tanečního žánru a jeho školství před negativními vlivy komerce, konzumu a amaterismu, resp. alibistického diletantství.
Důsledně se zaměřujeme na vyhledávání a správnou motivaci chlapecké populace pro taneční vzdělávání. Důraz klademe také na kvalitní prezentaci práce tanečních tvůrců – nestačí mít pouze skvělý soubor a zajímavý repertoár. Veřejnosti to také musíme inteligentně a sympaticky a přesvědčivě sdělit. Pro tyto cíle chceme vytvořit potřebné odborné, produkční a společenské podmínky. Důležitou součástí finálových kol je odborná pomoc a konzultace před uvedením díla a následná diskuse poroty s účastníky soutěže.
Po vyhlášení soutěže se ZUŠ přihlašují elektronicky pomocí formuláře (viz příloha č. 5 Přihláška TUR). Před uzávěrkou prvního kola se konají tematicky zaměřené semináře, samostatně pro tanečníky a samostatně pro choreografy.
V prvním kole soutěže hodnotí 10členná odborná porota (viz příloha č. 1 Personální protokol) doručené videozáznamy choreografií a přiložené prezentační materiály individuálně, a to pomocí kvalitativní škály: ano / spíše ano / spíše ne / ne. Hodnocení slouží k selekci 20–25 finalistů pro 2 veřejné finálové představení.
Vzor hodnocení 1. kola 2025:

Ve druhém kole, tedy během dvou finálových večerů v Městské knihovně Praha, posuzuje 5členná porota (viz příloha č. 1 Personální protokol) živé výkony finalistů na jevišti. Hodnocení probíhá pomocí bodové škály od 1 do 10 v jednotlivých oblastech: choreografie, interpretační výkon a kostýmy. Z těchto bodů je sestaveno konečné pořadí (viz Vzor hodnotícího listu 2. kola 2025). Dále porota přihlíží a oceňuje mnoho dalších atributů (viz Vzor přehledu ocenění 2. kola 2025).
Vzor hodnotícího listu 2. kola 2025:

Vzor přehledu ocenění 2. kola 2025:

Po vyhlášení získají všichni finalisté v obou večerech certifikáty s potvrzením o účasti a ceny jsou rozděleny mezi vybrané účastníky.
Vzor finálového certifikátu 2025:

Kdo se může soutěže zúčastnit?
Choreografové tanečních souborů, škol a klubů věkové kategorie 6–15 let (po předchozích zkušenostech důsledně dodržování podmínky: pouze věk žáků ZŠ). Soutěž má přesný – ustálený – harmonogram od října do června.
Účastníci zašlou pořadateli poštou následující podklady (e-mail):
- vyplněný formulář přihlášky (každá choreografie zvlášť)
- odborný životopis choreografa (max. 1 strana A4 + 1 foto – ve formátu pdf)
- charakteristiku souboru (max. 1 strana A4 + max. 3 fota – ve formátu pdf)
- kompletní nahrávku přihlášených choreografií elektronickou formou (link, upload – You Tube nebo el. úschovna), případně DVD
Jeden tvůrce může přihlásit i více prací, ale v celkové délce max. 10 min.
Při zpracování podkladů je možné využít jakékoliv počítačové metody zpracování textu, fotografií nebo obrazového záznamu – pouze musí být dodržen určený rozsah. Celková kvalita písemné, resp. digitální prezentace bude součástí hodnocení tvůrce a jeho nominace do finálového představení.
Pořadatel oslovuje významné odborníky na umělecké školství, především z Tanečního centra Praha – konzervatoře, a sestaví z nich dvě pětičlenné poroty. Porotci individuálně vyhodnotí obrazové záznamy choreografií a propagační materiály, zaměří se na uměleckou, metodickou a inscenační hodnotu tvůrčí práce, výchovně vzdělávací cíle a posoudí přiměřenost a zvládnutí úkolu vzhledem k věkové a výkonnostní úrovni interpretů. Dále bude posuzována obsahová a formální úroveň prezentace tvůrce, školy a přihlášeného díla – viz písemné podklady. Jednotlivá kritéria budou vyhodnocena způsobem, který určí samostatně porota bez účasti organizátorů. Toto komplexní hodnocení obdrží pouze příslušný umělec na vyžádání. Konečným výsledkem práce poroty bude selekce nejlepších 13–15 tvůrců pro veřejné finálové představení.
Hlavním cílem je komplexní hodnocení osobnosti tanečního učitele a jeho profesionálního přístupu k uměleckým, pedagogickým a společenským úkolům této profese:
- příprava interpretů – chlapců i dívek pro scénickou uměleckou práci
- vytvoření uměleckého díla pro věkovou kategorii ZŠ
- inscenování uměleckého díla (režie, světla, zvuk, kostýmy, scénografie)
- prezentace vlastní osobnosti, své choreografické tvorby a "svého" souboru
Info servis: Podrobné informace o akci budou umístěny na webových stránkách TCP – mailem zaslané dotazy budou zodpovídat pořadatelé akce průběžně. Pro tuto tradiční iniciativu vytvořilo TCP zvláštní propagační rámec, dále potřebnou tiskovou a mediální podporu, včetně záštity a spolupráce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Tradičně oslovíme sponzory, mediální a reklamní partnery a projednáme vhodná ocenění pro finalisty.